top of page

Ansatt, fri og trygg samtidig - Sonia Loinsworth

  • Forfatterens bilde: Sonia Loinsworth
    Sonia Loinsworth
  • 8. mai
  • 4 min lesing

Eller: så trygg som en fri fugl kan bli


Da jeg ble utsatt for denne helt forferdelige situasjonen, gikk jeg fra å tro at jeg bodde i Kardemommeby til å oppdage hvordan rettsstaten faktisk ser ut, bak fasaden. Standard bransjepraksis i hele kultursektoren ignoreres i domstolene. I tillegg underkjennes aksjeloven. Jeg ble så sjokkert og redd at jeg ikke lenger turte å drive eget selskap.




For oss kunstnere og kreative gründere er det jo nettopp det å drive eget selskap som gjør det mulig å omsette alt vi skaper. Men jeg turte ikke lenger. Hva gjør man da?


Så var det noen som tipset meg om Employ Kultur AS. Jeg hadde aldri hørt om dem før, men da jeg gikk inn på nettsiden deres, oppdaget jeg at dette er en ordning der kunstnere og andre selvstendig næringsdrivende kan bli ansatt – samtidig som de fortsetter å jobbe med eget arbeid.


Forskjellen på dette og en vanlig jobb er at du selv skaffer oppdrag og inntekter. Men Employ tar seg av alt det administrative som mange kunstnere ikke er særlig glade i: frister, rapportering, regnskap, moms, lønn, NAV, pensjon og alle de tingene man ofte ender opp med å betale dyre regnskapsførere for – eller utsetter fordi man gruer seg til det.

Jeg fakturerer gjennom Employ Kultur AS. Enten jeg underviser, holder konserter, lager konsepter, podcaster, gjør videointervjuer, komponerer eller driver med andre kreative prosjekter, sender jeg bare fakturaene via Employ. Jeg har min egen lille avdeling under hovedbedriften, mens resten ordner de.


Da jeg senere ble sykmeldt etter alt jeg hadde vært gjennom, tok de også hånd om alt det. Håvard, som er kontaktpersonen min og nå daglig leder, har vært hyggelig, støttende og løsningsorientert hele veien. Han følger opp møter, dialog med NAV og alt det praktiske. Hvis noe må korrigeres, får man bare en mail, fikser det – og så går livet videre.


I tillegg har de en forsikringsordning som gjør at dersom man har tjent over NAVs sykepengegrense på 6G, kan man få dekket mer enn man ellers ville fått. Det var utrolig viktig for meg i en periode da alt var vanskelig, og utgiftene til advokatene var høye.

For meg ble det å bli ansatt i Employ Kultur AS en enorm lettelse. Og de er fortsatt der som en trygg struktur rundt alt det praktiske og regnskapsmessige.

Dette er egentlig perfekt for deg som er kunstner og kreativ gründer Folk som elsker å skape, men som ikke nødvendigvis elsker momsregler, frister, bilag eller Skatteetatens krav til rapportering, kan fremdeles drive egen næring.


Jeg kjenner en fantastisk kunstner som får tvangsmulkt nesten hvert år fordi hun ikke leverer skattemeldingen i tide. Og jeg kjenner en annen som fremdeles sitter ute i hagen én gang i året med bunker av papirkvitteringer og setter vinflasker oppå kvitteringene, så de ikke skal blåse bort mens hun prøver å gjøre selvangivelsen. Det tar henne omtrent en uke – hvert år!

Kanskje er ikke du fullt så kaotisk med bilag og regnskap og frister og mva og mva-fritak og delt moms og pensjonsordninger og skattemeldingen. Men nesten alle kreative mennesker bruker altfor mye energi på ting som ikke har noe med det de faktisk skaper å gjøre, fordi det kjeder dem intenst og fordi de derfor ikke er gode til det. Det du skal bruke tid på er å lage fine ting og å markedsføre og formidle dem ut til ditt publikum og dine kunder.


Etter det jeg selv har opplevd, kjenner jeg også på hvor mye trygghet det gir å ha profesjonelle folk rundt seg som sørger for at ting blir gjort riktig. Ikke fordi jeg ikke kunne det før, i samarbeid med regnskapsføreren, men fordi det er farlig å drive alene. Jeg er livredd for rettsstaten Norge. Hvorfor? Fordi de manipulerer bevis for å lykkes med straffesaker. Jeg hadde aldri turt å sette i gang igjen uten Employ Kultur.


Når jeg kunne bli dømt for å ha mottatt forskudd som senere ble motregnet og brukt akkurat slik det skulle brukes i bedriften, er det ikke rart at mange kunstnere blir redde når de hører historien min. Hele kulturbransjen er jo bygget på forskudd, inkludert alle standardkontraktene og alle støtteordningene fra Kulturdirektoratet og andre tilskuddsordninger. Hvordan kan man vite om ikke det samme skjer en gang til?

Employ Kultur AS gir en trygghet Ikke fordi risikoen for å havne i fengsel for å ha tatt ut et forskudd nødvendigvis er stor, men fordi det er utrolig belastende å gå rundt og lure på om man gjør alt riktig hele tiden. Er dette momspliktig? Hvordan fordeles kostnadene? Hvilke regler gjelder? Når er fristene? Hva skjer hvis man gjør en feil?


Alt det slipper du hos Employ

Ja, det koster noen tusenlapper ekstra i måneden å være ansatt hos dem. Men til gjengjeld ordner de lønn, pensjon, sykepenger, forsikringer, NAV-dialog og alt det administrative knyttet til arbeidet ditt. Det er så verdt det!


Og bonusen?

Du kan bruke energien din på det du faktisk er god til: å skape, formidle og bygge noe vakkert. Resten tar de seg av.

Jeg får ikke betalt for å skrive dette. Jeg gjør det fordi jeg oppriktig mener at flere burde vite at denne muligheten finnes.

Ta vare på deg selv. Beskytt det dyrebare arbeidet ditt. Beskytt kreativiteten din.

Kommentarer


bottom of page